A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Кіптівська громада
Чернігівська область, Козелецький район

Від оптимізації та створення сучасного освітнього простору до освіти де вчителем може стати кожен – рецепт якісної освіти по-кіптівськи

Дата: 25.03.2019 08:34
Кількість переглядів: 101

           Якщо Ви учень, працівник освіти, батько чи мама, у яких діти ходять чи ще підуть до  школи, освітянський чиновник чи просто вам не байдужі питання освіти – то ця стаття для Вас!

          Те що освіта це один із головних пріоритетів сучасного суспільства знають мабуть вже всі. Але тільки  сучасна якісна освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства. Тому мабуть у новому законі «Про освіту» термін «якісна освіта» згадується  аж 159 разів!!!  Проте яка вона -  «якісна освіта» сьогодні?

         Спробуємо дослідити деякі її аспекти через призму реалізації  оновленого законодавства про освіту на прикладі нашої громади.  Звичайно ж важко інтерпретувати досвід однієї громади із учнівської мережею у 265 учнів у трьох школах для всіх інших, проте, спробуємо.

        Перший крок, який повинна зробити кожна громада чи велика вона, чи мала  це формування спроможної освітньої мережі – тобто тієї мережі освіти яка б могла забезпечити потреби громадян якісною освітою (дошкільною, шкільною, позашкільною) та бути спроможною фінансово. Іншими словами це те страшне слово майже всіх працівників освітньої галузі – оптимізація. І у процесі  цієї оптимізації слід дотримуватись головних принципів:

  • вона повинна бути в інтересах учня! Не голови громади чи її депутатів, не працівників освіти чи батьківської громадськості, а саме учня, адже саме він є центральною фігурою освітнього процесу, саме заради нього і збудована вся освітня система;
  • як би це не цинічно звучало, але оптимізація це своєрідний спосіб здійснення «відбору», із всієї великої маси педагогів, дійсно кращих, яких обов’язково слід забезпечити роботою;
  • підвіз учнів до школи не повинен перевтомлювати учнів, щоб вони не змушені були вставати о 6 ранку. Для цього потрібні лише  правильно складені маршрути, транспорт у належному стані та проїзні дороги;

         Керуючись цим у нашій громаді було оптимізовано три школи, з яких одна реорганізована у філію І-ІІ ступенів, придбано ще один шкільний автобус. І на даний час підвозиться шкільними автобусами 109 дітей та 8 педагогічних працівників по  відремонтованих дорогах.

          У підсумку створена спроможна освітня мережа дає нам повноцінні класи де  отримують  освіту, одночасно навчаючись співіснувати у колективі.  Громада  у свою чергу має можливість ефективно витрачати  кошти:  це і капітальні ремонти теплосистем та створення нового освітнього простору, на які за три роки витрачено  4,6 млн. грн., і  оновлене навчальне обладнання, зокрема у цьому році було придбано три предметні кабінети: хімії, фізики та біології, які укомплектовані, відповідно до вимог, сучасним лабораторним та мультимедійним обладнанням. Вчителі ж у цих умовах мають можливість зростати професійно та вчасно отримувати заробітну плату із всіма надбавками та доплатами. Ну, а суспільство отримує випускника який має якісну, сучасну освіту!? Так! Але це ще не все. Це колись знань, які отримав у школі могло вистачити для подальшого дорослого життя, зараз у час коли життя стрімко змінюється школа повинна готувати дитину до життя чи професії якої ще не існує! Чи можливо таке? Виходить як у казці «принеси те – не знаю що». Насправді все трошки простіше, ключем такої  освіти є не самі лише знання (теореми, формули, дати, правила чи якісь інші тексти) а компетентності, тобто ті навички які дозволять вчитися протягом всього життя, серед яких головними є: спілкування мовами, математична, інформаційна  та природнича грамотність, підприємливість, екологічна та загальнокультурна грамотність, громадянська позиція та здоровий спосіб життя. Це і є те чому навчають наймолодших школярів, відповідно до концепції «Нова українська школа». І найголовніше все це дотримуючись ключової позиції законодавства – автономія закладу, директора та вчителя в освітній діяльності.

             Проте компетенції  можна розвивати не тільки під час певного відрізку часу, який ми називаємо уроком і не тільки у стінах школи, більше того не тільки вчителі можуть нею займатись. Відсутність закладу позашкільної освіти, змусила взяти на озброєння  досвід зарубіжних країн та передбачені законом «Про освіту» поняття неформальної та інформальної освіти. От залучили до освітнього процесу будинки культури, на базі яких діти вчаться грати на музичних інструментах, співати, танцювати, займаються декоративно-прикладними мистецтвом можуть брати участь у роботі молодіжних громадських організацій, розвиваючи свою громадську активність.  А скажіть хто  краще за медичних працівників зможе  прищепити дітям навички здорового способу життя, і хто краще за пожежників чи поліцейських  розкаже дітям про небезпеку? Отже, і вони є частиною сучасної освіти і теж навчають наших дітей, проводять з ними заняття. А як же батьки? Адже вони потрібні не тільки для того, щоб вдягти, нагодувати своїх дітей та два рази на рік сходити на батьківські збори щоб здати «певну» суму на ремонт. Серед них є безперечно непересічні особистості які  організували  дітей, не гірше від педагогів… і у вечірній час грають у шкільному спортивному залі у волейбол, баскетбол, теніс чи інший вид спорту.

        Саме таким чином  формується колективна взаємодія і відповідальність у питаннях формування особистостей підростаючого покоління, спільність бачення системи освіти,  у якій кожен може знайти своє місце.

Начальник відділу освіти Кіптівської ОТГ

Станіслав Пузирний


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень