A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Кіптівська громада
Чернігівська область, Козелецький район

Головне про навчальний рік що минає

Дата: 19.05.2020 08:59
Кількість переглядів: 258

      Навчальний рік, що минає був багато в чому не простий для всіх  учасників освітнього процесу. Пов`язане це, звичайно ж, із пандемією коронавірусу та наступними карантинними обмеженнями. Відверто кажучи коли тільки-но почали говорити за можливе введення карантину, майже всі учні раділи додатковим канікулам,  і до слова сказати, раділи і деякі вчителі, адже вважали що матимуть невеликий перепочинок. Проте дуже скоро всі зрозуміли, що цей карантин надовго і почуття радості  змінилось почуттям невизначеності: Що робити? Як робити? З ким? Так, вимушений перехід на дистанційну форму освіти став викликом для всіх учасників освітнього процесу – дітей, батьків і вчителів. Усі виявились морально, психологічно, технічно та багато в чому професійно не готовими тривалий час працювати у такому режимі. І це абсолютно закономірно! Адже згадаймо як вчилися наші діти!? Звикли, що протягом 35-45 хвилин їх увагою керує вчитель, а тепер учні опинились у ситуації, коли їм самим потрібно сісти, взяти до рук книгу чи зошити та почати виконувати вправи. Зрештою, домашня обстановка сама по собі не сприяє освітньому процесу, адже так склалось вже на підсвідомості, що школа – це робота, а дім – відпочинок, тож цілком зрозуміло, що вдома хочеться відпочивати. Перебороти цю «домашню лінь» буває дуже важко навіть дорослим, а що вже говорити про дітей. До того ж і ресурси у різних дітей – також різні, як технічні (різноманітні гаджети, наявність швидкісного Інтернету) так і психологічно, адже деякі діти і до впровадження карантину мали схильність до самостійної пізнавальної діяльності – інші ж потребують додаткових стимулів із боку батьків, а батьки не завжди мають для цього час і натхнення, і у деякій мірі, їх також можна зрозуміти.             

         А що ж наші вчителі!?  Тиждень оговтувались  від самого усвідомлення, що тепер все навчання  буде дистанційно. Як так можна навчати, щоб не бачити очі дітей? Як перевіряти письмові роботи, диктанти, вивчені напам’ять вірші, виконані вправи із фізичного виховання? І ще безліч питань, на які не було однозначної відповіді. І не тому, що наші вчителі не здатні швидко адаптовуватись, просто сама система освіти нашої держави виявилась не готовою до запровадження дистанційної освіти. І ми всі прекрасно знаємо, що це  далеко не вперше наша держава до чогось не готова… Тож вчителі змушені були навчатись працювати у нових реаліях. Опанували Zoom-конференції, створили спільноти у Viber, Telegram, поряд із «Всеукраїнською школою онлайн» транслювали уроки через YouTube та багато іншого… Хоча давайте говорити всю правду про дистанційне навчання! По-перше є частина учнів у яких вдома не те, що швидкісний Інтернет, але і мобільний інтернет ловить через раз.  Так, у минулому році держава виділила значні кошти на підключення шкіл до швидкісного Інтернету і їх підключили. Але ж у віддалених селах, звідки підвозяться діти, його як не було так і немає.  По-друге, частина батьків просто махнула рукою на «таке навчання»  і зовсім не цікавилась уроками через брак часу, або якісь інші невідомі нам причини.  По-третє, добре коли вчитель опанував  нові технології та зміг охопити навчанням більшість учнів класу, але дехто просто надіслав повідомлення у групі чи індивідуально на телефон, скажімо типу: «Прочитати параграфи 11-16, відповісти на питання у кінці підручника та виконати вправи 5-11».  Багато хто ставиться до таких завдань, так само ж пишуть просто «прочитав», «виконав» і т.д., але ж всі ми розуміємо як воно все вивчено, бо самі колись були школярами,  і чудово пам’ятаємо, що завжди були учні які тягнуться до знань, і вони даються їм дуже просто, і є такі яким потрібно приділити максимум уваги, пояснити декілька разів, показати наочно, застосувати приклади і тільки тоді коли дитина повністю зрозуміє матеріал, а не просто зазубрить напам’ять, можна сказати що вчитель, або ж тепер один з батьків виконав свою місію.

       І тепер вийде, що частина учнів, маючи технічні можливості, подекуди власне бажання та стимул від батьків, при підтримці вчителів могли на доволі високому рівні опанувати навчальний матеріал, а інша частина із тих чи інших причин, не змогла. І що ми матимемо у вересні, коли всі повернуться до класів, якщо звичайно дозволить епідемічна ситуація? Матимемо ситуацію, коли вчитель знову не знатиме, що йому робити і за «кого хвататися»… чи за тих, хто засвоїв матеріал і може іти далі, чи всім разом ще раз повертатись до того, що повинні були вчити під час карантину.

        Але вся ця, так би мовити, передісторія для того, щоб всі розуміли той факт, що ситуація із дистанційним навчанням доволі неоднозначна і потребуватиме значних доопрацювань, у тому числі і на рівні держави. Проте як би там не було а 2019-2020 навчальний рік наближається до завершення і спробуємо розібратись у тому, як саме він завершиться, щоб зняти напругу вчителів,  дітей та батьків.

        Отож головні тези  про порядок завершення поточного навчального року в умовах карантину та дистанційної освіти.

        Найголовніше те, що навчальний рік завершиться вчасно, як це було заплановано закладами  на його початку, у переважній більшості це 29 травня, проте без святкових лінійок та випускних вечорів. Все ж таки здоров’я передусім!  Хоча і тут, як окремі вчителі, так і заклади освіти мають нагоду проявити свої таланти та привітати своїх вихованців дистанційно, їм точно буде приємно.

        Звичайно ж всіх цікавить які будуть оцінки!? Оцінювання навчальних досягнень учнів буде здійснювати згідно рекомендацій Міністерства освіти і науки України, а саме: ключовими у виставленні оцінки за ІІ  семестр будуть оцінки отримані учнем до 12 березня, тобто до початку карантину. Також вчитель має право враховувати оцінки, отримані учнем за час дистанційного навчання. Разом із тим важливо зважено і  неформально підходити до виставлення оцінок за ІІ семестр учням, які з вагомих причин не змогли навчатися дистанційно і пропустили більшість навчальних занять під час карантину. Таким учням доцільно виставити «не атестовано» та не врахувати цей період при виставленні семестрової. Важливо, щоб оцінка стала стимулом до подальшого навчання, а не засобом покарання та була на користь учня. Це принципово! Точно так само і із оцінюванням учнів 1-2 класів, де  відсутні бальні оцінки, а заповнюється свідоцтво досягнень, але як це зробити якщо учитель не бачив учнів, не може адекватно оцінити їх розвиток. Тому можливою є співпраця із батьками, коли вони дають власну оцінку розвитку своєї дитини, вчитель же за бажанням, може врахувати це при підсумковому оцінюванні. Оцінювання з таких предметів як фізична культура, захист України, музичне мистецтво може оцінюватись виключно за оцінками, отриманими до 12 березня і не варто надсилати відео про виконання будь яких вправ. Приємна новина для 4 та 9 класів, адже екзаменів у них цього року не буде.

        Проте ЗНО для випускників 11 класів відбудеться однозначно. Орієнтовні дати, наразі визначені у межах 25 червня до 17 липня, проте можуть і змінитись, коригуватиметься також і вступна кампанія. Керівники закладів освіти та класні керівники 11 класів будуть особисто контролювати участь учнів у ЗНО для того, щоб наші учні могли відчувати свою захищеність.  Після складання незалежного оцінювання одинадцятикласники отримають свідоцтво про повну загальну середню освіту.

        До 15 червня 2020 року школи мають завершити оформлення: свідоцтв про здобуття базової середньої освіти (9 кл.); свідоцтв досягнень та табелів навчальних досягнень (1-8,10 кл.). Важливо, що з’являтись особисто за їх отриманням  не обов’язково. По можливості заклади освіти можуть надіслати скановані копії документів засобами електронного зв’язку. Якщо у кого нема такої можливості, за попередньою домовленістю із адміністрацією, можливо отримати табелі та свідоцтва згідно із графіком, аби дотриматись карантинних обмежень.

        Щодо літньої оздоровчої кампанії то наразі відповіді на це запитання немає, адже невідомо, як розвиватиметься ситуація з COVID-19. І цілком можливо, що у разі певної стабілізації ситуації, після відповідного дозволу, пришкільні табори зможуть почати свою роботу.

        Точно така ж ситуація і із закладами дошкільної освіти. Всі розуміють, що в умовах послаблення карантину, батьки виходять на роботу, а дітей нікуди подіти. Проте до вирішення даного питання потрібно підходити дуже виважено, дотримуючись головного принципу – збереження здоров’я та життя дітей! Проте вже зараз іде робота по придбанню додаткових засобів захисту для працівників дошкільних закладів та засобів дезінфекції.

        Насамкінець хочеться відмітити, що будь який новий досвід, який ми отримуємо у нашому житті, є корисним. І як каже відома приказка «не було б щастя, та нещастя допомогло»… Допомогло всім… учням зрозуміти, що ходити до школи все ж таки краще, ніж сидіти вдома, батьки не тільки «повторили» те, що колись давно вивчали у школах, але і вивчили багато нового та зрозуміли наскільки складна сучасна шкільна програма, можливо після цього зайвий раз пожаліли своїх дітей, а також зрозуміли наскільки все ж таки важливі учителі, педагоги отримали усвідомлення того, що потрібно розвивати свої професійні якості, щоб мати можливість у будь яких умовах допомогти своїм вихованцям, органи управління освітою, у свою чергу усвідомили, наскільки важливо те, що у закладі є швидкісний Інтернет а вчителі забезпечені  комп’ютерною технікою. Зокрема у Кіптівській громаді вже заплановано суттєве оновлення мультимедійної техніки та придбано програмне забезпечення для організації дистанційного навчання «Єдина Школа»,  вартістю 28 тис. грн.. Це інформаційно-комунікаційна автоматизована система, що складається із ряду програмних модулів, зокрема електронного журналу та мобільних додатків для батьків, педагогів як для контролю за навчанням так для організації повноцінного дистанційного навчання у майбутньому.

 


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора